In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Moslims die geloven in de Beloofde Messias en Imam Mahdi, Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad Qadiani (as)

Introductie

Een aantijging die soms tegen de Beloofde Messias (as) wordt gemaakt is dat hij een vervloekte dood aan cholera stierf en in een badkamer (God Verhoede). Dit is een volledig valse beschuldiging en kent geen basis in betrouwbare bronnen. Volgens authentieke bronnen stierf hij nergens anders dan op zijn bed een natuurlijke dood, terwijl hij bezig was met gebed en omringd was door zijn familie en volgelingen.

Twee ziekten

De Beloofde Messias (as) zou last hebben van migraine en dysenterie, dit is in feite een vervulling van een profetie van de Heilige Profeet (sa) in de woorden بَيْنَ مُمَصَّرَتَيْنِ. De Heilige Profeet (sa) gaf in metaforische taal aan dat de Beloofde Messias (as) ‘twee gele kleden’ zal dragen. Dit verwijst in werkelijkheid naar twee verschillende ziekten. De Heilige Profeet (sa) heeft namelijk het dragen van gele kleden verboden (Sahih Muslim Boek 37, Hadith 54). Daarnaast is volgens bekende islamitische boeken op interpretatie van dromen zoals Tabir al Ruyah duidelijk dat gele kleding in dromen verwijzen naar ziekte. Het argument dat omdat de Beloofde Messias (as) aan deze ziekten leed hij niet waarachtig was is dus niet geldig, anders zouden zij hetzelfde argument tegen de Heilige Profeet (sa) moeten gebruiken:

Hadhrat A’isha (ra) heeft gezegd: “Ik heb nog nooit iemand zoveel aan ziekte zien lijden als Allah’s Boodschapper (sa)” (Sahih Bukhari, Vol 7, Boek 70, Hadith 549)

De Beloofde Messias (as) schrijft: “Ik heb een keer gebeden dat mijn kwalen volledig zouden worden verwijderd, maar mij werd verteld dat dit niet zou zijn; toen informeerde de Almachtige God mij dat dit een teken was van de Beloofde Messias, want er staat geschreven dat hij zou nederdalen, gekleed in twee gele kleden. De kwalen waaraan ik lijd zijn deze twee gele kleden, de ene bedekt het bovenste deel van mijn lichaam en de andere het onderste deel. ”(Ruhani Khazain deel 19, pagina’s 435-436)

De Laatste Dagen

De Beloofde Messias (as) ondernam een reis naar een plek genaamd Lahore en arriveerde daar op 29 april 1908 vanuit Qadian. Hij kwam in deze plek te overlijden op 26 mei 1908. Zijn laatste maand bracht hij door met schrijven, het geven van lezingen en het ontmoeten met zowel zijn volgelingen als degenen die meer wilden weten over zijn boodschap. De laatste dagen van de Beloofde Messias (as) voor zijn overlijden zijn als volgt vermeld:

“…Zijn toestand verslechterde. Zijn stem werd hees, maar hij bleef de woorden: “Mijn Allah, bij geliefde Allah” herhalen. Andere metgezellen werden op de hoogte gebracht van zijn toestand en ze meldden zich bij het huis… Hij vroeg of het tijd was voor gebed. Toen hem werd verteld dat dit het geval was, begon hij het gebed te verrichten in zijn bed, maar viel bewusteloos. Hij kwam bij en probeerde opnieuw het gebed te verrichten, maar viel opnieuw bewusteloos. Daarna werd hij overmand door slaperigheid, maar hij bleef de woorden herhalen: “Allah, mijn geliefde Allah”. Op 26 mei 1908 omstreeks 10.30 uur overleed hij in zijn kamer, omringd door zijn familie en metgezellen.” (Aangepast overgenomen uit Tareekh-e-Ahmadiyyat, deel 2, pag.538-543)

Hieruit is duidelijk dat de Beloofde Messias (as) nergens anders dan in zijn kamer kwam te overlijden omringd door zijn familie en metgezellen. Kan dit een vervloekte dood worden genoemd (God Verhoede)? Waar een persoon herhaaldelijk door Allah wordt verteld dat zijn tijd nabij is, zijn laatste tijd doorbracht aan het schrijven van een boek ter verdediging van de Islam, en aan het gedenken van Allah. Dit is de dood van een vrome dienaar van Allah.

Stierf niet in de badkamer

Uit het historische documenten blijkt dat hij verschillende keren naar de badkamer ging: een keer kort na de Maghrib- en Isha-gebeden op 25 mei, en de andere keer, vóór 23.00 uur op dezelfde avond. Daarna wordt niet vermeld dat hij de resterende ongeveer 12 uur voor zijn dood naar de badkamer is geweest. 

Er kan geen bezwaar tegen worden gemaakt dat er in zijn kamer een afspraak is gemaakt om naar de badkamer te gaan. De Heilige Profeet (vzmh) had namelijk zelf een pot onder zijn bed om ’s nachts naar de badkamer te gaan vanwege de moeilijkheid om’ s nachts naar buiten te gaan: “De Profeet (sa) had een houten vat onder zijn bed waarin hij ’s nachts zou urineren.” (Sunan Abi Dawud, Hadith # 24)

Stierf niet aan cholera

De beschuldiging dat hij stierf aan cholera en niet aan natuurlijke oorzaken, is ook onjuist. Hij leed wel aan dysenterie, wat heviger zou worden als hij zich intensief met zijn werk bezighield. Kort na zijn dood gingen Sheikh Rahmatullah, dr. Mirza Yaqoob Baig en een paar andere metgezellen naar de burgerlijke chirurg van Lahore, dr. Cunningham, om een overlijdensakte te verkrijgen. De doodsoorzaak was duidelijk geschreven als overlijden door dysenterie, en niet als cholera. Het certificaat werd goedgekeurd door de hoofd van de medische universiteit, majoor Dr. Sutherland. Daarnaast zijn hier veel andere bewijzen voor.

Bovendien stellen de Ahadith vast dat een persoon die sterft aan een buikziekte, als martelaar sterft: “Vijf worden als martelaren beschouwd: zij zijn degenen die sterven als gevolg van de pest, buikziekte, verdrinking of vallend van een gebouw enz., En de martelaren in de zaak van Allah.” (Sahih Al-Bukhari, het Boek van Jihad, Hoofdstuk: Er zijn zeven andere martelaren dan gedood in Jihad, Hadith # 2829)

Het misverstand

Het misverstand komt uit een boek genaamd Hayat-e-Nasir, waarin volgens sommigen staat dat de Beloofde Messias (as) stierf aan cholera. Het verhaal is onderhevig aan verschillende interpretaties en wordt vaak verkeerd begrepen. Hayat-e-Nasir (het leven van Nasir) is een biografie van het leven van Mir Nasir Nawab Sahib, de schoonvader van de Beloofde Messias (as). Het is geschreven en gepubliceerd door Sheikh Yaqoob Ali Irfani Sahib (ra). Het werd voor het eerst bijna drie jaar na de dood van Mir Nasir Nawab gepubliceerd.

Met betrekking tot het overlijden van de Beloofde Messias (as), schrijft Mir Sahib:

حضرت صاحب جس رات کو بیمار ہوے۔ اس رات کو میں اپنے مقام پر جا کر سو چکا تھا۔ جب آپ کو بہت تکلیف ہوئی۔ تو مجھے جگایا گیا تھا۔ جب میں حضرت صاحب کے پاس پہنچا۔ اور آپ کا حال دیکھا۔ تو آپ نے مجھے مخاطب کر کے فرمایا۔ میر صاحب مجھے وبائی ہیضہ ہو گیا ہے۔ (حیات ناصر ۱، صفحہ ۱۴)

“De nacht dat Hazrat Sahib ziek werd, was ik die nacht al in mijn kamer gaan slapen. Toen hij erg gekweld was, werd ik wakker. Toen ik Hazrat Sahib bereikte en zijn toestand zag, zag hij mij en merkte op: “Mir Sahib, ik heb geleden (/lijdt ik) aan epidemische cholera. (?) (Hayat-e-Nasir, pag. 14)

Ten eerste is het heel goed mogelijk, en hoogstwaarschijnlijk, dat Mir Nasir Nawaab Sahib verkeerd heeft begrepen wat er werd gezegd of zich vergiste in het begrijpen van wat er werd gezegd. Hij werd ’s nachts plotseling wakker gemaakt en haastte zich naar de kamer van de Beloofde Messias (as). Toen hij hem zag, zei de Beloofde Messias (as) iets, dat hij waarschijnlijk dichterbij kwam om te proberen het te horen. In dit hele stressvolle proces, waarin hij hoogstwaarschijnlijk nog aan het ontwaken was, is het mogelijk dat hij verkeerd heeft verstaan wat er feitelijk werd gezegd. 

Ten tweede, zelfs als we de woorden op het eerste gezicht aanvaarden, is het heel goed mogelijk dit werd gesteld als een vraag, en niet als een feitelijke verklaring. In het Urdu maakt een simpele verandering in de intonatie van de zin er soms een vraag van. Hetzelfde wordt gevonden in andere talen. Bijvoorbeeld: “Je ging naar de winkel” kan worden veranderd met een simpele verandering in intonatie van een uitspraak in een vraag: “Je ging naar de winkel?”. Het is dus mogelijk dat de Beloofde Messias (as) een vraag stelde en geen verklaring aflegde, in welk geval de vertaling zou zijn “Heb ik cholera?”.

Het is zeer aanvaardbaar om te geloven dat dit een vraag was en geen feitelijke verklaring mede omdat er talloze bewijzen zijn die duidelijk aantonen dat hij niet overleed aan cholera. In dat geval zou het een simpele vraag zijn, bedoeld om aan de doktoren te worden meegedeeld, zodat ze hem goed over zijn toestand konden informeren. 

Conclusie

Het is een volledige valse beschuldiging tegen de Beloofde Messias (as) dat hij kwam te overlijden aan cholera of in de badkamer. De Beloofde Messias (as) overleed in zijn kamer liggend op zijn gebed in een staat van aanbidding omringd door zijn geliefden.