In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Moslims die geloven in de Beloofde Messias en Imam Mahdi, Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad Qadiani (as)

Door: Khakan Ahmad

Introductie

De Mi’raj en Isra waren twee spirituele reizen van de Heilige Profeet (sa) die een grote rol speelden in zijn leven. Deze twee reizen liggen chronologisch dicht bij elkaar en vanwege de aard van de incidenten, bestaan er misvattingen over hen. Een van die misvattingen is dat de Mi’raj en Isra fysiek plaatsvonden en dat de Heilige Profeet (sa) met zijn fysieke lichaam naar de hemel en naar Jeruzalem reisde. Maar klopt dit wel?

Verheldering

Veel moslims geloven dat de Mi’raj en Isra twee verschillende termen zijn voor hetzelfde incident. Of dat het verwijst naar twee verschillende delen van hetzelfde incident. Echter, wanneer wij de Heilige Koran en de authentieke Hadith bestuderen zien we duidelijk dat dit niet het geval is. De Mi’raj was het incident waar de Heilige Profeet (sa) naar de hemel reisde en de Isra was het incident waar de Heilige Profeet (sa) naar Jeruzalem reisde. De Heilige Koran vermeldt deze incidenten op verschillende plekken, in verschillende hoofdstukken en in verschillende contexten. Het incident van de Mi’raj is in Soerah An-Najm vermeld en het incident van de Isra is in Soerah Bani Isra’il (ook wel soerah al isra genoemd) vermeld.

سُبۡحٰنَ الَّذِیۡ اَسۡرٰی بِعَبۡدِہٖ لَیۡلًا مِّنَ الۡمَسۡجِدِ الۡحَرَامِ اِلَی الۡمَسۡجِدِ الۡاَقۡصَا
“Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend.” (De Heilige Koran – 17:2)

Sahih al-Bukhari, het meest bekende boek van Ahadith dat als het meest vertrouwelijke boek na de Heilige Koran wordt gezien, bewijst ook dit punt. Want ook dit boek heeft twee verschillende hoofdstukken voor deze incidenten. Daarnaast vinden we in de Ahadith ook twee verschillende beginnen voor deze incidenten. Hierdoor zien we ook dat ze apart zijn.

De Miraj en isra zijn beiden op meerdere plekken vermeld. En we vinden inderdaad ook sommige details die gemengd zijn in beide incidenten. Maar er is op geen enkele plek vermeld dat de Heilige Profeet (sa) tijdens de Mi’raj naar Jeruzalem ging en tijdens de Isra naar de hemel ging.

In Sirat ibn Hisham, dat een van de meest bekendste boeken van sirat is, zijn de Mi’raj en Isra ook helemaal apart van elkaar genoemd en besproken. De M’iraj en Isra hebben misschien wel een spirituele relatie, maar het waren twee verschillende gebeurtenissen.

Niet met fysieke oog gezien

Maar waren de Mi’raj en Isra fysiek? Als dat het geval was, zou dat betekenen dat de Heilige Profeet (sa), Allah de Almachtige met zijn fysieke ogen zag. Maat dit is in tegenspraak met de Heilige Koran want in de Koran wordt vermeld:

مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى
“Het hart loog niet over wat het zag.” (De Heilige Koran – 53:12)

وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ
“Wij gaven het visioen dat Wij u toonden slechts als een beproeving voor de mensen.” (De Heilige Koran – 17:60)

De Hadith bevestigt dit ook:

“De Heilige Profeet zag Allah twee keer met het hart.” (Muslim Kitab-ul-Iman)

Hazrat Ayesha (ra) vertelt:

“Een ieder die denkt dat de Profeet Mohammed (sa) zijn Heer heeft gezien, hij heeft zeker een grote leugen aan God toegeschreven … Heb je niet gehoord dat Allah zegt dat de ogen Hem niet bereiken, maar dat Hij de ogen bereikt.” (Muslim Kitab-ul-Iman)

In de Koran heeft Allah de almachtige over de hemel gezegd:

فَلَا تَعۡلَمُ نَفۡسٌ مَّا اُخۡفِیَ لَہُمۡ مِّنۡ قُرَّۃِ اَعۡیُنٍ
“Maar niemand weet welke verkwikking der ogen voor hen verborgen is gehouden” (De Heilige Koran – 32:18)

De Heilige Profeet (sa) had ook eens een omschrijving van de hemelen gegeven:

‏فيها مالا عين رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر
“Er zullen giften zijn die geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord en geen mensenhart ooit heeft waargenomen.”

Als de Heilige Profeet (sa) het paradijs met zijn fysieke ogen heeft gezien, hoe kon hij dan deze uitspraak doen, dat geen oog het paradijs heeft gezien? Het is dus duidelijk dat de Heilige Profeet (sa) het paradijs niet met zijn fysieke ogen heeft gezien.

Vraag van de ongelovigen

De ongelovigen vroegen de Heilige Profeet (sa) om een teken van zijn waarachtigheid te tonen en vroegen daarbij of hij fysiek naar de hemel kan reizen. Echter de Heilige Profeet (sa) antwoordde dit verzoek met de woorden dat hij slechts een mens en boodschapper is.

اَوۡ تَرۡقٰی فِی السَّمَآءِ ؕ وَ لَنۡ نُّؤۡمِنَ لِرُقِیِّکَ حَتّٰی تُنَزِّلَ عَلَیۡنَا کِتٰبًا نَّقۡرَؤُہٗ ؕ قُلۡ سُبۡحَانَ رَبِّیۡ ہَلۡ کُنۡتُ اِلَّا بَشَرًا رَّسُوۡلًا
“…Of tenzij gij ten hemel stijgt, maar wij zullen in uw hemelvaart niet geloven tenzij gij ons een boek nederzandt dat wij kunnen lezen.” Zeg: “Glorie zij mijn Heer: ik ben slechts mens en boodschapper!” (De Heilige Koran – 17:94)

Als de Heilige Profeet (sa) destijds dit verzoek antwoordde met “Ik ben slechts een mens en boodschapper”, hoe kan het dan mogelijk zijn voor hem om fysiek naar de Hemel te reizen tijdens de Mi’raj? Was hij toen geen mens of boodschapper meer?

Geen terugkeer vanuit de hemel

In de Heilige Koran is er op meerdere plekken vermeld dat een persoon die eenmaal deze wereld heeft verlaten, niet meer terugkeert. De Koran vermeldt:

َمَا هُمْ مِنْهَا بِمُخْرَجِين
“Noch zullen zij er van worden verdreven.” (De Heilige Koran – 15:49)

Als de Heilige Profeet (sa) fysiek naar de hemel gestegen zou zijn, dan zou het niet mogelijk zijn geweest voor hem om daaruit terug te keren.

De Heilige Profeet (sa) werd wakker

In de Ahadith staat vermeld dat nadat hij terug was gekeerd van de Mi’raj, hij vervolgens wakker werd. Dit betekent dat het allemaal spiritueel was en niet fysiek.

بینما ھو نائم في المسجد الحرام… ثم استيقظ
“Toen hij aan het slapen was in de heilige moskee… werd hij wakker.” (Sahih Bukhari)

Lichaam verdween niet

Hazrat Aisha (ra) heeft gezegd dat tijdens de Mi’raj het lichaam van de Heilige Profeet (sa) niet verdween:

واللہ ما فقد جسد رسول اللہ ولٰکن عرج بروحه
“Ik zweer in de naam van God, dat het lichaam van de Heilige Profeet niet verdween, maar hij werd geestelijk opgeheven.” (Tafseer Kashāf)

Figuurlijke gebeurtenissen

Ook de gebeurtenissen die tijdens de Mi’raj en de Isra plaatsvonden tonen aan dat het een spirituele reis was. Een van die gebeurtenissen is toen de Heilige Profeet (sa) kennis en wijsheid op een bord kreeg aangeboden. Hoe zou het mogelijk zijn om kennis en wijsheid fysiek op een bord te hebben? 

Conclusie

Al deze bewijzen tonen duidelijk aan dat de Isra en Mi’raj inderdaad twee spirituele reizen waren van de Heilige Profeet (sa). Niets wijst erop dat de Heilige Profeet (sa) fysiek naar Jerusalem of naar de Hemel reisde, integendeel is volgens de Heilige Koran en Ahadith duidelijk dat deze spiritueel waren.