Allah is de naam van de Almachtige God in de Arabische taal. Allah is de persoonlijke naam van God. Het woord Allah wordt nooit gebruikt voor enig ander wezen of ding. De namen voor God die in andere talen worden gevonden zijn allemaal attributief en worden vaak in het meervoud gebruikt, maar het woord ‘Allah’ wordt nooit in het meervoud gebruikt. Dit komt omdat de Islam het geloof in de absolute eenheid van God bepleit. Vanwege afwezigheid van een parallel woord in de Nederlandse taal, is de oorspronkelijke naam ‘Allah’ tijdens de vertaling behouden. Allah wordt erkend door zijn attributen en er worden meer dan 99 van dergelijke attributen genoemd in de Heilige Koran, het boek van moslims. Allah is bijvoorbeeld de Meest Genadige, de Meest Barmhartige, Heer van alle Werelden en de Meester van de Dag des Oordeels.
De Beloofde Messias (vrede zij met hem) schrijft:
“Onze God is die God die zelfs nu leeft zoals Hij tevoren levend was. Hij spreekt zelfs nu nog zoals Hij voorheen sprak. En zelfs nu hoort Hij zoals Hij ervoor hoorde. Het is een vals denkbeeld dat Hij in deze tijden alleen hoort, maar niet spreekt. Integendeel, Hij hoort en spreekt ook. Al Zijn Eigenschappen zijn eeuwigdurend en onsterfelijk. Géén van Zijn eigenschappen is opgeschort noch zal dat ooit zijn. Hij alleen is de Ene zonder enige deelgenoot; Hij heeft geen zoon, nog enige vrouw. Hij alleen is Zonder Gelijke en er is niemand zoals Hij. En Hij is de Ene Die daarin uniek is dat geen enkele van Zijn Eigenschappen exclusief in het bezit is van iemand naast Hem. Hij heeft geen gelijke. Hij deelt Zijn eigenschappen met niemand. Géén van Zijn krachten is minder dan volmaakt. Hij is dichtbij en toch ver weg, Hij is ver weg en toch dichtbij. Hij kan zichzelf openbaren aan Ahl-e-Kashf (Kashf is een unieke spirituele, visuele ervaring die iemand heeft in een staat van wakker zijn. Ahl-e-Kashf zijn degenen die Kashf ervaren). Hij heeft geen lichaam, noch enige vorm. Hij is boven alles, maar er kan niet gezegd worden dat er iets onder Hem is. Hij is op de ‘Arsh (De Goddelijke Troon) maar er kan niet gezegd worden dat Hij niet op aarde is. Hij is de totale som van alle volmaakte Eigenschappen en Hij is de Manifestatie van alle Ware Lof. Hij is de bron van alles wat goed is en omvat alle krachten en Hij is de bron van alle vormen van weldadigheid. Hij is de Ene naar Wie alles terugkeert. Hij is de Heer van alle koninkrijken. Hij bezit iedere Volmaaktheid en is vrij van iedere onvolkomenheid en zwakheid. Het is Zijn alleenrecht dat zowel allen die tot de aarde behoren als al degenen die tot de hemelen behoren Hem dienen te aanbidden. Niets is onmogelijk voor Hem. Alle zielen en al hun mogelijkheden en alle deeltjes en al hun vermogens zijn enkel en alleen Zijn schepping. Niets ontstaat zonder Hem. Hij onthult Zichzelf door Zijn Krachten, Zijn Almacht en Zijn Tekenen. Wij kunnen Hem alleen bereiken door Hem. Hij openbaart altijd Zijn Wezen aan de rechtvaardigen en toont hen Zijn Almacht – en dit is het enige middel waardoor Hij wordt herkend en het pad dat Hij begunstigt, wordt herkend. Hij ziet zonder fysieke ogen en hoort zonder fysieke oren en spreekt zonder fysieke tong. Het is eveneens Zijn werk om iets tot leven te brengen vanuit het niets. In dromen bijvoorbeeld ziet u hoe Hij een hele wereld creëert zonder materie en u ieder sterfelijk en niet bestaand wezen toont alsof dit bestaat. Zo zijn dus al Zijn Krachten. Onwetend is hij die Zijn Krachten ontkent. Blind is hij die geen kennis heeft van Zijn ondoorgrondelijke Krachten. Hij doet en kan alles, behalve datgene wat afwijkt van Zijn Glorie of in strijd is met Zijn Beloften. Hij is uniek in Zijn Wezen, in Zijn Eigenschappen, in Zijn Acties en in Zijn Krachten. Alle deuren om Hem te bereiken zijn gesloten behalve die, welke de Edele Koran heeft geopend. En alle profeetschappen en alle Boeken uit het verleden zijn niet langer vereist om onafhankelijk te worden gevolgd, omdat het profeetschap van Mohammed (vrede zij met hem) deze alle bevat en omvat. En behalve deze [het profeetschap van Mohammed] zijn alle wegen naar God gesloten. Iedere waarheid die naar God leidt, bevindt zich alleen hierin [de Heilige Qur’an]. Noch zal hierna een nieuwe waarheid komen, noch is er enige vroegere waarheid die er niet in is vervat. (Het Testament, pagina 13-15)